
מקסים לוי, המלמד שנים רבות מוזיקה, המציא משחק חינוכי המאפשר להורים ולילדים להיות שותפים בלימוד התווים
מורה למוזיקה המציא משחק שיאפשר לילדים ללמוד מוזיקה בקלות. מקסים לוי (68) הוא אב לשלושה וסב לשישה נכדים, בעל תואר מוסמך במוזיקה (M.Mus) מטעם אוניברסיטת תל אביב.
“רומיקס” הוא משחק קלפים, הכולל שישה משחקים במארז אחד. המשחק מבוסס על תווים ומיועד לכל המשפחה, לקבוצות קטנות וגדולות וליחידים. הוא נועד במיוחד למשפחות שיש בהן ילדים מנגנים, וסביבם מבוגרים חסרי ידע מוזיקלי. המשחק מסייע ליצירת אינטראקציה חברתית בין נגנים ולתירגול תבניות ומושגים מוזיקליים.
את ההשראה לפיתוח “רומיקס” שאב לוי, המלמד מוזיקה בעיר, מתוך רצון לערב את סביבת הילד המנגן בחוויה החינוכית. כמורה לנגינה, הוא מצא שעקרונות הקניית שפה (במיוחד שפה שנייה) מסייעים לתלמידי הנגינה ומשפרים את הישגיהם, בעיקר בזיהוי ובהכרת תווים ומבנים מוזיקליים.
לוי, יליד בולגריה שזכה ב-2001 בפרס התחרות הבינלאומית להלחנה שנערכה בחיפה, החל לנגן בפסנתר לפני שהיה בן חמש. עד לסיום לימודי התיכון השלים גם לימודים בקונסרבטוריון ע”ש רובין בתל אביב. בעיה גדולה איתה התמודד, כמו רבים מעמיתיו למקצוע, היא מוטיבציית האימון. בבדיקות שערך, התברר כי ככל שההורים ובני המשפחה האחרים מעורבים בפעילות הנגינה של הילדים, כך גדלה המוטיבציה לנגן.
לוי: “בעיה מרכזית בתחום אימוני הנגינה היא שהתלמידים מתקשים לעיתים בקריאת תווים, ולכן מעדיפים לנגן קטעים מוכרים משמיעה. חוסר המיומנות בקריאת תווים פוגע בהכרת קטעים מורכבים יותר ובהשגת שליטה בנגינתם. למעשה, תלמידי הנגינה הם ‘בודדים במערכה’, ולסובבים אותם אין כלים לסייע להם. ההורים והמשפחה יכולים רק לנסות ולעודד את הנגנים הצעירים להתאמן – בקיצור, ‘לנדנד’. עם התגבשות ההכרה בבעיה התחלתי לנסות ולאלתר עזרים להשגת פתרונות. בתחילה היו אלה פתקים בגדלים ובצבעים שונים, שהוכנו עבור תלמיד ספציפי. אחר כך כבר היו ערכות של קלפים, שהודפסו במדפסת ביתית. העובדה שבני המשפחה יכולים לשחק במשחקים עם לומדי הנגינה, הופכת את העיסוק בנגינה ממבודד ומפריד למאחד, משתף ומאפשר לכל הסביבה לקחת חלק בחוויית הנגינה של הילד היחיד”.